top of page

For å komme i kontakt med oss på nettet, kan du benytte deg av helsenorge. Her har vi lagt ut en informasjonsvideo som viser deg hvordan du går fram for å gjøre dette.

E-konsultasjon

Dersom du har et helsespørsmål som du ønsker at fastlegen din skal svare på, skal du opprette en e-konsultasjon. Da vil fastlegen svare deg i løpet av 5 dager (vanligvis raskere). Sykdommen/plagene skal i utgangspunkt være kjent for fastlegen. Eksempler på slike spørsmål kan være bytte av medisiner for kjent sykdom der du opplever bivirkninger eller manglende effekt, oppfølging etter at du har vært på røntgen, tatt blodprøver eller ved endringer av sykdom som du tidligere har snakket med legen din om.

Noen ganger får vi slike spørsmål via "fornying av resepter". Da vil vi enten endre dette til e-konsultasjon (og det vil tilkomme konsultasjonshonorar) eller vi vil måtte avvise spørsmålet med at du tar kontakt igjen via annen kanal. 

Fornye resept

Har du gått tom for dine faste medisiner, kan du ta kontakt for å fornye resept på disse. Fastlegen din har da tre virkedager på seg til å fornye resepten din. Er du helt tom og det er viktige medisiner, bør du derfor ringe legesenteret. 

Bruker du medisiner som ikke gir god nok effekt, som gir deg bivirkninger eller du ønsker å bytte til andre medisiner, skal du ikke bruke denne funksjonen. Da må legen først gjøre en medisinsk vurdering av medisinene dine og du oppretter i stedet en e-konsultasjon.

Bestille time

Du kan nå enkelt bestille time på nett. Du vil via Helse Norge få oversikt over ledige timer hos fastlegen din. Du kan da velge den timen som passer deg best. Er du akutt syk og har behov for raskere time enn det som er tilgjengelig på nett, må du kontakte legesenteret per telefon. 

Det er kun ordinære legetimer du finner på Helse Norge. I tillegg til akuttimer, er diabetestimer, sårtimer og telefontimer noe du ikke finner ved å søke på Helse Norge.  

Kontakt resepsjonen

Dersom du har spørsmål som er av ren administrativ karakter, kan du kontakte resepsjonen. Dette kan for eksempel være spørsmål rundt åpningstider i ferier eller lignende.

Vi ser at noen pasienter tar kontakt her for å få svar på prøver eller enklere medisinske spørsmål. Da er riktig kanal e-konsultasjon.

bottom of page